Mail ons veilig
088-166 11 00
aanmelden
Vacatures
  • Cliënten
    • Kind & Jeugd
    • Volwassenen
    • Ouderen
    • Direct aanmelden
    • Wachttijden
    • Instructievideo's
  • Naasten
  • Verwijzers
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Werken bij
    • Vacatures
  • Locaties
  • Contact

Verwachte wachttijd: K&J Zuid 20 weken / K&J NML 14 weken / Volwassenen Zuid 40 weken / Volwassenen NML 75-80 weken / Ouderen 16 weken Lees meer

Home > Cliënten > Kind & Jeugd > Ons zorgaanbod > Stoornis in de kindertijd / adolescentie
Menu
  • Diagnostiek
  • ADHD
  • Angst
  • Autisme
  • Depressie
  • Dwanghandelingen
  • Dyslexie
  • Gedragsproblemen
  • Hechtings­problema­tiek
  • Leerstoornissen
  • Persoonlijkheids­problematiek
  • Stoornis in de kindertijd / adolescentie
  • Tics
  • Trauma

Stoornis in de kindertijd of adolescentie

Als je symptomen laat zien, die zouden kunnen passen bij ADHD of autisme, een hechtingsstoornis of een persoonlijkheidsstoornis, maar (nog) niet eenduidig onder een van deze beelden te classificeren zijn op het moment dat je psychologisch onderzocht wordt, wordt er vaker gekozen voor het zorgpad “stoornis in de kindertijd / adolescentie”. Dat gebeurt ook wanneer je symptomen van verschillende stoornissen laat zien.

De behandeling richt zich op het verminderen van de geconstateerde symptomen. Door middel van bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie of schematherapie wordt geprobeerd je inzicht te geven in de problemen en gedragsveranderingen te realiseren.

Onderzoek en behandeling

Er zijn verschillende onderzoeken en behandelingen mogelijk. Die worden hieronder beschreven. Samen met je hulpverlener (en/of eventueel je ouders / verzorgers) bepaal je welke onderzoeken nodig zijn en hoe het behandelplan eruitziet. Het is dus niet nodig om alle onderstaande stappen te doorlopen.

Intake

Dit is het eerste kennismakingsgesprek. De hulpverlener stelt jou (en je ouders /verzorgers) een aantal vragen over jou, je familie, school en natuurlijk de problemen of klachten waar je last van hebt. Samen gaan jullie op zoek naar jouw hulpvraag: voor welke problemen zoek jij een oplossing? De hulpverlener kijkt of wij jou (en je ouders / verzorgers) hiermee kunnen helpen en op welke manier.

Algemene anamnese

In de algemene anamnese brengt onze hulpverlener samen met jou in kaart wat de problemen zijn waar je last van hebt en wat je hulpvraag is.

Ontwikkelingsanamnese

In een soort interview worden je klachten in kaart gebracht en wordt er gekeken naar jouw ervaringen op verschillende leefgebieden, zoals thuis, school / opleiding en sociale contacten.

Onderzoeksfase

Systeemonderzoek / Gezinsobservatie

Wij praten met jou en je ouders / verzorgers over jou en de mensen om je heen, zoals je vader, moeder, broertjes en zusjes en soms over jullie thuis. Het gesprek gaat over hoe jullie met elkaar omgaan en wat jullie wel of niet leuk vinden om samen te doen.

Intelligentieonderzoek

Tijdens dit onderzoek ga je een aantal testen en puzzels doen. Zo kunnen wij kijken waar jij goed in bent en wat je moeilijker vindt. Dit onderzoek kan gedaan worden als het bijvoorbeeld niet zo goed gaat op school. We willen dan graag weten of de taken van school misschien te moeilijk voor je zijn, zodat de leerkracht (of je ouders) je wat beter kunnen helpen.

Sociaal emotioneel onderzoek / Spelobservatie

Je hebt een gesprek over hoe het thuis en op school gaat en bijvoorbeeld over je hobby’s. Soms doen we spellen of testjes om te kijken hoe je omgaat met alles wat er om je heen gebeurt en wat je daarvan vindt.

Neuropsychologisch onderzoek

Je gaat verschillende testen en spellen doen. Door die testen komen we te weten hoe je hersenen werken en of dat te maken heeft met de problemen.

Schemavragenlijsten

Door het invullen van 2 vragenlijsten krijgen we een beeld van de schema’s en modi die je bij jezelf herkent. Met schema’s bedoelen we vaste overtuigingen over jezelf, over anderen en over de wereld in het algemeen. Modi hebben te maken met je gevoel en gedrag.

Persoonlijkheidsonderzoek

Dit is een vragenlijst waarin je antwoord geeft op vragen over hoe je je voelt in een bepaalde situatie en wat je vindt van bepaalde situaties. Zo kunnen wij erachter komen wat jouw persoonlijkheid is, hoe jij bent.

Schoolonderzoek

Om jou goed te leren kennen willen we weten op welke school je zit en wat je daar allemaal leert. Welke vakken jij leuk en minder leuk vindt en welke moeilijk of juist makkelijk. Ook kijken we of je graag met klasgenoten samenwerkt of dat je liever alleen je taken maakt. Door dit onderzoek kunnen we erachter komen of je problemen iets te maken hebben met je school of klasgenoten. Soms komen we daarvoor kijken bij jou op school.

Rapportage

De onderzoeker maakt een samenvattende rapportage waarin de resultaten van de onderzoeken worden besproken en een diagnose en conclusie worden gesteld.

Adviesgesprek

De resultaten uit het intakegesprek en (eventueel) het onderzoek worden met jou (en je ouders / verzorgers) besproken. Soms is deze informatie genoeg om weer verder te kunnen op school en/of thuis. Vaak wordt echter een behandeling gestart om je te helpen bij het oplossen van of beter leren omgaan met de problemen. Op welke manier dit gaat gebeuren staat in een behandelplan. Dit plan mag jij samen met de hulpverlener (en eventueel je ouders / verzorgers en school) beschrijven.

Behandeling

Er zijn verschillende behandelmogelijkheden:

Cognitieve gedragstherapie

Bij cognitieve gedragstherapie gaan we ervan uit dat gedachten, gevoelens en gedrag elkaar beïnvloeden. In deze behandeling proberen we deze 3 pijlers wat bij te sturen, zodat je minder last ervaart van je klachten.

Opvoedingsondersteuning voor ouders en verzorgers

We begeleiden ouders / verzorgers in het omgaan met de gevolgen van een stoornis in de kindertijd / adolescentie in de thuissituatie.

Systeembehandeling en -begeleiding

We praten met jou en met je ouders / verzorgers om te kijken hoe julliehet beste met elkaar om kunnen gaan (Oplossingsgerichte cognitieve therapie).

Schematherapie individueel

Schematherapie gaat ervan uit dat iedereen bepaalde vaste overtuigingen (schema´s) heeft over zichzelf, de ander en de wereld. Wanneer deze overtuigingen erg sterk worden, kun je hier last van krijgen. In de schematherapie onderzoekt de therapeut samen met jou welke schema’s jij hebt en hoe je hier beter mee om kunt gaan, zodat je er minder last van hebt.

Schematherapie in een groep

Tijdens 20 sessies in een groep van 8 tot 12 personen leer je je eigen vaste overtuigingen (schema’s) en emotionele reacties (modi) hierop herkennen en veranderen. Het voordeel van een groep is dat je van elkaar kunt leren.

Schoolbegeleiding

We bespreken (samen) met school wat het betekent om een dergelijke stoornis te hebben en hoe zij daarmee om kunnen gaan (psycho-educatie).

Medicatie

Je krijgt medicijnen die je helpen om je beter te voelen. Hiervoor ga je naar een psychiater.

Contact

088 - 166 11 00
info@lionarons-ggz.nl

Volg ons op

Lees de waarderingen van anderen en laat ook uw mening achter.
Plaats een waardering

Navigatie

  • Cliënten
  • Naasten
  • Verwijzers
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons
  • Werken bij
  • Locaties
  • Contact

Locaties

Lionarons GGZ heeft verschillende vestigingen in heel Limburg. Bekijk alle locaties »

  • Brunssum
  • Heerlen
  • Kerkrade
  • Maasbracht
  • Maastricht
  • Reuver
  • Venray
  • Sitemap
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • Disclaimer
  • Digitale toegankelijkheid
  • Colofon