Onze werkwijze
Aangezien ons aannamebeleid is aangepast ten gevolge van het inkoopbeleid van de zorgverzekeraars informeren wij u onze verwijzers graag over het volgende:
Welke cliënten kunt u verwijzen naar Volwassenenzorg en Ouderenzorg van Lionarons GGZ?
Lionarons GGZ behandelt cliënten met problematiek die voldoet aan de criteria van de Generalistische en Gespecialiseerde GGZ. We kunnen echter niet het gehele spectrum van diagnostische categorieën aannemen.
Hieronder leest u welke problematiek binnen ons behandelaanbod past.
Generalistische Basis GGZ (GB-GGZ)
In de GB-GGZ worden niet complexe psychische stoornissen behandeld (zonder interfererende comorbiditeit of problemen op andere levensgebieden). De behandeling is voornamelijk monodisciplinair en kan bestaan uit:
- Face to face gesprekken.
- Een vorm van (begeleide) eHealth.
- Groepsbehandeling
- Een combinatie van gesprekken en eHealth.
De GB-GGZ bestaat uit de behandelproducten kort, middel, intensief, chronisch en Eleo.
Eleo
Lionarons GGZ behandelt zoveel mogelijk cliënten die voldoen aan de criteria van de S-GGZ binnen het GB-GGZ product Eleo. Eleo is een vorm van substitutie van gespecialiseerde zorg naar basis GGZ, waarvoor specifieke criteria zijn geformuleerd.
Complexe psychiatrische zorgvragen worden daarbinnen behandeld met protocollaire, monodisciplinaire zorg, met een gemiddelde behandelduur van 1000-1300 minuten en wij beperken ons daarbinnen tot de hulpvraag van de client op de meest invaliderende klacht.
Eleo kan worden ingezet voor cliënten die bij CZ zijn verzekerd. Andere zorgverzekeraars kennen dit product niet.
De belangrijkste indicaties zijn: Psychiatrische problematiek met ernstige comorbide stoornissen zoals depressie, angst en trauma, die mogelijk ook samenhangen met somatische of psychosociale problemen.
Er mag geen sprake zijn van suïcidaliteit, gevaar, acute of chronische psychiatrie of zorgvragen waarbij multidisciplinaire GGZ-zorg (waaronder uitgebreide diagnostiek) noodzakelijk is.
Let op: Op de verwijsbrief dient u te vermelden dat het gaat om een cliënt met S-GGZ problematiek voor behandeling via Eleo (substitutie).
Gespecialiseerde GGZ (S-GGZ)
De S-GGZ is bedoeld voor cliënten met complexe psychische aandoeningen, die een multidisciplinaire behandeling vergen. Diagnostiek is veelal noodzakelijk alvorens tot behandeling te kunnen overgaan. De behandeling vindt plaats in de vorm van (een combinatie van) face to face gesprekken, groepsbehandeling en eHealth.
Aangezien Lionarons GGZ alleen tijdens kantooruren werkzaam is en geen crisisbehandeling kan bieden, hebben wij ons aanbod in de S-GGZ afgebakend tot:
- Diagnostiek en behandeling bij ontwikkelingsstoornissen (autisme en ADHD) al dan niet in combinatie met LVB problematiek.
- Diagnostiek en behandeling van cluster C persoonlijkheidsproblematiek.
- Diagnostiek en behandeling van complexe problematiek met comorbide depressie, angst en trauma wanneer een multidisciplinaire aanpak noodzakelijk is (denk aan combinatie van psychologische behandeling en farmacotherapie).
Bij voorkeur is er een casemanager buiten de GGZ beschikbaar voor alle regelzaken binnen het sociaal domein, huisvesting en dagbesteding. Wij werken graag met andere zorgaanbieders samen.
Specifiek voor Ouderen
Naast het hierboven genoemde aanbod, biedt de afdeling Ouderenzorg aanvullend diagnostiek (NPO) en begeleiding bij neurocognitieve stoornissen (met name Parkinson en dementie). Er wordt nauw samengewerkt met andere zorgaanbieders zoals fysio- of ergotherapie, thuiszorg, casemanagers dementie en mantelzorgers.
Contra-indicaties voor behandeling bij Lionarons GGZ volwassenen en ouderen
Ons zorgaanbod is afgestemd op de zorg die door de verzekeraars bij ons wordt ingekocht. Zorg die zij niet bij ons inkopen, wordt niet vergoed en kunnen wij niet oppakken:
- Eetstoornissen als primaire diagnose.
- Bipolaire stoornissen en stoornissen met psychotische kenmerken.
- Verslavingsproblematiek of problematisch middelengebruik dat een effectieve behandeling van een andere aandoening in de weg staat.
- Psychotische stoornissen.
- Cliënten met stoornissen waarbij veel regelwerkzaamheden binnen het sociaal domein te verwachten zijn (tenzij een andere professional uit het sociaal domein als casemanager kan fungeren).
- Klachten waarbij een klinische opname of meer dan een wekelijks contact of contacten buiten de kantooruren zijn geïndiceerd.
- Ernstige crisisgevoeligheid.
- Actieve of dreigende suïcidaliteit.
Zorgprestatiemodel
Per 1 januari 2022 is de bekostiging van de geestelijke gezondheidszorg veranderd. Op die datum is het Zorgprestatiemodel van kracht geworden. Zorginhoudelijk is er niets veranderd. De wijzigingen gaan enkel over de vergoeding van de zorg.
GGZ-instellingen declareren behandelingen vanaf 2022 per contact. Dit contact kan een persoonlijk gesprek zijn, een telefonisch/beeldbelgesprek, maar ook contact via email of het cliëntenportaal, of een eHealth-opdracht die de behandelaar voor de cliënt klaar zet.
De verzekeraar stuurt elke maand een rekening (zorgkostenfactuur) van de GGZ-behandeling naar de cliënt.
Door de invoering van deze nieuwe bekostiging komen de zorgkosten in elk kalenderjaar ten laste van het eigen risico. Als een behandeling dus start en in het daaropvolgende kalenderjaar doorloopt, dan betaalt de cliënt in beide kalenderjaren eigen risico. Meer informatie over de vergoeding van de zorg, leest u hier.
Binnen het Zorgprestatiemodel biedt Lionarons GGZ behandeling binnen de settingen 2, 3 als 4:
- setting 2 instelling ambulant monodisciplinair
- setting 3 instelling ambulant multidisciplinair
- setting 4 outreachend
Op de verwijsbrief hoeft u enkel aan te geven of u verwijst voor behandeling in de GB-GGZ of S-GGZ. De setting hoeft u niet te vermelden.
Werkwijze
De behandeling bij Lionarons GGZ ziet er als volgt uit:
- Verwijzing door huisarts, POH of andere GGZ-instelling.
- (Online) screening d.m.v. de TeleScreen met gevalideerde meetinstrumenten en een klinisch interview om het juiste echelon te bepalen en de hulpvraag te verhelderen (Embloom). Indien er in de huisartsenpraktijk al een triage-instrument is ingezet, nemen wij dit over. Een uitzondering hierop vormt de 4DKL.
- Pre-intake (beoordeling screeningsrapportage en verwijzing, door medewerkers van Lionarons GGZ om vraag en aanbod te matchen).
- Indien passend behandelaanbod: cliënt wordt ingeschreven op wachtlijst - echelonindeling.
- Indien geen passend behandelaanbod: cliënt wordt terugverwezen naar de huisarts met advies voor een beter passend aanbod.
- Cliënt wordt uitgenodigd voor een intakegesprek.
- Na de intakeprocedure beoordelen we opnieuw of wij een passend aanbod hebben:
- Zo nee: we informeren de cliënt en nemen contact op met de verwijzer voor een beter passende verwijzing.
- Zo ja: cliënt wordt op wachtlijst voor behandeling geplaatst.
- Adviesgesprek voorgestelde behandeling.
- In overleg met de POH-GGZ in de huisartsenpraktijk: online Welkomstmodule (zelfhulp voorbereiding behandeling en overbrugging van de wachtlijst).
- Start behandeling: Face to face gesprekken, groepstherapie en/of eHealth.
- Afronding behandeling: zo nodig warme overdracht naar POH-GGZ of sociaal domein.
- Doorpakplan
- Afsluiting behandeling.
Lionarons GGZ is verantwoordelijk voor de cliënt vanaf het moment van intake.
Overleg passende verwijzing
Wilt u met ons overleggen of wij een passend behandelaanbod hebben? Neem dan contact op met één van onze teamleiders. Zij denken graag met u mee.
Laat via het secretariaat (088 166 11 00) een terugbelverzoek in de agenda plannen, indien de teamleider niet bereikbaar is. We bellen u graag terug op een voor u geschikt moment.
Locatie
Volwassenen- en Ouderenzorg: Bekkerweg 1 in Heerlen (en in diverse huisartsenpraktijken).
Ouderenzorg: diagnostiek en behandeling kunnen in de thuissituatie plaatsvinden indien outreachende zorg (setting 4) is geïndiceerd.
Verzekeraars
Op deze website publiceren wij jaarlijks met welke zorgverzekeraars wij een contract afsluiten.