Nieuws

Hart onder de riem voor onze cliënten van onze bestuurder Lara Essed (31.03.20)

31.03.2020

Beste cliënten van Lionarons GGZ,

Het zijn voor ons allemaal bizarre tijden. Sinds de wereld is getroffen door het Corona-virus, moeten we ons allemaal leren verhouden tot een nieuwe, nauwelijks te bevatten manier van leven. Dat is voor niemand gemakkelijk en gezien uw psychische klachten, al helemaal niet voor u.

Praten helpt!
Praten helpt! Bel met mensen, stuur een mail of een appje. Zorg dat u niet helemaal in een isolement komt. Zoek voldoende afleiding en probeer dagelijks te bewegen, op veilige afstand van anderen. We realiseren ons dat de actuele maatregelen van de overheid éxtra moeilijk zijn voor mensen met psychische klachten. We raden u aan om tóch contact te houden met andere mensen, ook al kan dat nu niet in de vorm van persoonlijk contact.

Onze behandeling gaat door
De behandelaren van Lionarons GGZ doen er alles aan om de zorg aan u (en uw naasten) zoveel mogelijk te continueren:

  • De meeste afspraken met onze hulpverleners gaan gewoon door, telefonisch of via beeldbellen. Als er face to face afspraken zijn, houden we voldoende afstand.
  • We verzoeken cliënten en medewerkers om niet naar onze locaties te komen als zij (milde) klachten hebben.
  • We houden 1,5 meter afstand van elkaar en verzoeken onze cliënten dat ook te doen.
  • Daar waar mogelijk zetten we zogenaamde eHealth in: behandeling via internet zodat u thuis verder aan uw herstel kunt werken.
  • De meeste van onze medewerkers werken thuis.
  • We nemen alle hygiënevoorschriften maximaal in acht.
  • We volgen dagelijks de richtlijnen van de overheid en het RIVM. Indien nodig passen ook wij onze werkwijze verder aan.

Een paar weken geleden begonnen we al met het niet meer schudden van handen om een cliënt of collega te begroeten. Voor onze medewerkers een bijna onnatuurlijke manier om u te verwelkomen bij een afspraak. Inmiddels zijn de maatregelen vele malen verder aangescherpt, maar nog steeds doen onze behandelaren er alles aan om contact met onze cliënten te houden en de behandeling voort te zetten.

Wachtlijsten
Helaas zien we dat de lange wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg door alle maatregelen nog verder oplopen. Er wordt op dit moment een extra beroep gedaan op de zorg. Dat geldt ook voor de zorg bij psychische klachten. Bovendien zijn onze hulpverleners gevraagd uit te helpen op plaatsen waar de nood het hoogst is, waardoor u soms nog iets langer moet wachten. We hopen daarbij op uw begrip. Natuurlijk spannen wij ons in om de wachtlijsten zo kort mogelijk te houden.

Verder hebben we besloten om één van onze medewerkers telefonisch contact te laten opnemen met alle cliënten op onze wachtlijst. Zo kunnen we u persoonlijk informeren over de te verwachten wachttijd en u een luisterend oor bieden.

Bij verergering klachten
Mocht u onverhoopt merken dat uw psychische klachten ernstiger worden, neem dan telefonisch contact op met uw behandelaar. Wij zijn dagelijks bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur via het nummer 088 – 166 11 00. Als u nog op de wachtlijst staat, kunt u contact opnemen met uw huisarts. Buiten kantoortijden en in het weekend kunt u bij verergering van uw psychische klachten contact opnemen met de huisartsenpost in uw regio.

Wij zijn er voor u
Onze zorgverlening gaat gewoon door, ook al werken wij nu op een andere manier dan u van ons mogelijk gewend bent. Wij doen er alles aan zodat u kunt blijven rekenen op onze hulp en begeleiding.

Ik wil u namens alle medewerkers, management en directie van Lionarons GGZ heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd. Pas goed op uw eigen gezondheid en die van uw naasten.

Lara Essed
Bestuurder Lionarons GGZ

Terug naar het overzicht