Nieuws

Cliëntenraadslid Henk neemt afscheid

Ruim 11 jaar heeft Henk zich ingezet als Cliëntenraadslid van Lionarons GGZ. Onlangs nam hij afscheid. Een goede gelegenheid om met Henk terug te blikken op zijn waardevolle bijdrage, die volgens hem ook voor andere cliënten van belang kan zijn.

Henk kwam destijds via zijn echtgenote in aanraking met Lionarons GGZ. Zij kwam in behandeling bij de afdeling Ouderenzorg vanwege geheugenklachten. De Cliëntenraad was destijds net in oprichting en hij werd door haar behandelaar gepolst of hij lid wilde worden. Inmiddels is zijn vrouw al jarenlang in zorg bij een andere zorginstelling, maar Henk bleef de Cliëntenraad van Lionarons GGZ trouw.

“Hoewel ik met pijn in het hart afscheid neem en mijn werk voor de Cliëntenraad zeker zal gaan missen, denk ik dat het goed is om nu te stoppen”, vertelt Henk. Ik kamp zelf steeds meer met gezondheidsproblemen en ik vind dat ik - mede door de zorg voor mijn vrouw – te weinig kan betekenen voor de Cliëntenraad.

Dat hij zich destijds aanmeldde voor de Cliëntenraad van Lionarons GGZ paste ook wel goed bij de loopbaan van de inmiddels 81-jarige Henk. Hij begon zijn carrière als douanebeambte en klom in de loop der jaren op naar een leidinggevende functie. Op latere leeftijd ging hij arbeids- en organisatiepsychologie studeren aan de Open Universiteit, wat hem goed van pas kwam in de tijd dat hij meewerkte aan de periodieke arbeidsbelevingsonderzoeken bij het Ministerie van Financiën. “Toen ik met 60 jaar met de VUT ging, vond ik dat ik best nog wat kon doen met mijn diploma en ben ik in de regio Parkstad voor een bedrijf uit Dordrecht cliënten gaan zien die in een arbeidsreïntegratietraject zaten.”

Henk heeft Lionarons GGZ in de afgelopen 11 jaar flink zien groeien. “Toch is de zorg van Lionarons GGZ nog steeds heel persoonlijk en kleinschalig, wat dat betreft zou je de organisatie inmiddels als een eenling in de regio kunnen zien.” Ook het contact met de directie van Lionarons GGZ heeft Henk altijd als prettig en laagdrempelig ervaren: “Er is altijd goed overleg en we worden steeds meegenomen in belangrijke ontwikkelingen. We voelen ons als Cliëntenraad echt gewaardeerd.”

Toch vindt Henk het jammer dat cliënten maar zelden contact zoeken met de Cliëntenraad en dat het moeilijk is om nieuwe leden te vinden. “Misschien heeft dat er wel mee te maken dat cliënten toch schaamte ervaren omdat ze in de GGZ zijn behandeld. Dat moeten we niet onderschatten. Als mensen klaar zijn met hun behandeling, willen ze denk ik niet meer geassocieerd worden met de geestelijke gezondheidszorg, omdat er nog steeds zo’n stigma ligt op psychische klachten.” Toch is Henk ervan overtuigd dat het vertegenwoordigen van het cliëntenbelang heel waardevol kan zijn als je zelf in de GGZ bent behandeld. Dat het zelfs helend kan werken en bij kan dragen aan herstel: “Of je nu cliënt of familielid van een cliënt bent, het is heel goed om ook ‘de andere kant’ van een zorginstelling en de hulpverlener te leren kennen. Je wordt bij Lionarons GGZ echt serieus genomen vanwege je inbreng en je krijgt veel ruimte om op een creatieve manier bij te dragen aan het vertegenwoordigen van cliënten. Dat het zelfs bij kan dragen aan je herstel, heb ik ook gemerkt bij andere Cliëntenraden, waar ik mee van doen had en heb. Door zich in te zetten voor de vertegenwoordiging van andere cliënten, voelen de leden zich positiever en gewaardeerd, krijgen ze ruimte om weer mee te doen en nemen ze weer de regie over hun leven.”

Henk blikt met veel waardering terug op zijn tijd als Cliëntenraadslid en wil dan ook graag cliënten aansporen om lid te worden: “Je kunt een belangrijke en zinvolle bijdrage leveren en je krijgt te maken met een betrokken organisatie, die je echt het gevoel geeft dat jouw bijdrage telt.”

Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met voorzitter van de Cliëntenraad.

We danken Henk voor zijn tomeloze en waardevolle inzet de afgelopen 11 jaar.

Terug naar het overzicht