Ervaringen van cliënten
1.
"Na de eerste signalen dat zich bij mij een angststoornis ontwikkeld had en ik duidelijk last kreeg van het vermijden van plaatsen, nachtmerries en herbelevingen, werd de definitieve diagnose PTSS gesteld. Ik had zelf nog niet in de gaten dat een ingrijpende gebeurtenis hiervoor verantwoordelijk was. En dat deze er nu voor zorgde dat alleen al eraan terugdenken of erover praten, mijn angst activeerde. Dat ik plaatsen ging vermijden en het liefst thuis was. Ik koos op advies van mijn psycholoog voor een combinatie van EMDR en cognitieve gedragstherapie. Bewust ben ik niet op zoek gegaan naar wat EMDR is en wat het doet. Ik had er wel ooit van gehoord. Dat deze behandeling bijvoorbeeld goed werkte bij de aanpak van paniekaanvallen. In overleg met mijn psycholoog kozen we niet voor de techniek om met oogbewegingen aan de slag te gaan maar werden mijn handen aangetikt. Ik werd gecoacht om te gaan vertellen over de laatste gebeurtenis die de “angstknop” aan en uit zette zoals ik het altijd beschrijf. In het begin spreek je samen belangrijke zaken af. Wat is je houvast, wat zeg je vanaf nu tegen jezelf als je terugdenkt aan de gebeurtenis en je angstig wordt? Wat worden je nieuwe gedachten dan? En welke veilige plek kun je beschrijven zodat we daar tijdens de sessies ‘naartoe’ kunnen wanneer het even te emotioneel wordt of als we gaan afronden? De psycholoog moet namelijk wel in staat zijn om je al coachend terug te brengen naar een plek in gedachten waar positieve emoties aan kleven. Ik heb hier erg veel aan gehad. De coaching moet heel precies aansluiten bij wat je tijdens de sessies beleeft en vertelt. Dat heb ik wel gemerkt. Na de eerste sessie heb ik er ongeveer een dag lang ‘last’ van gehad. Ik werd weer snel emotioneel, had veel negatieve gedachtes, kreeg heftige nachtmerries en twijfelde even of het wel werkte. Na de tweede sessie merkte ik iets bijzonders, ik reageerde al minder heftig op herinneringen aan de gebeurtenis. Ik sliep zelfs door die nacht. Na de volgende sessies namen de emotionele maar vooral de angstreacties af als ik aan de gebeurtenis dacht. Ik kon er langzaam maar zeker veel beter over praten. Op een gegeven moment had ik in de gaten dat ik mezelf overdag aan het coachen was. Ik herkende opeens heel snel wat ervoor zorgde dat de angst geactiveerd werd en ik kreeg door wat ik dan moest doen, welke positieve gedachten ik kon gebruiken. Wat EMDR precies met je doet kan ik niet omschrijven maar de emotionele lading wordt wel van de gebeurtenis afgehaald, stap voor stap. In mijn geval was ik na ongeveer 6 sessies in staat om de gehele gebeurtenis aan mijn psycholoog en daarna aan anderen te vertellen zonder herbeleving of nare emotionele reacties achteraf. Door de effecten van de EMDR heb ik de ervaring dat de cognitieve gedragstherapie nu meer zin en diepgang heeft"
 
2.
"Door mijn ziekte en andere dingen die zijn gebeurd de afgelopen jaren heb ik een paniekaanval gekregen. Toen ik deze een aantal keren heb gehad ben ik door mijn maatschappelijk werkster en de huisarts doorverwezen naar Lionarons GGZ. Hier heb ik individuele gesprekken gehad met mijn begeleidster en daarnaast ook nog internet therapie gevolgd. Deze therapie heeft mij er binnen enkele weken weer bovenop geholpen. 
Ik wil graag mijn ervaringen met de internet therapie met jullie delen. 
De internet therapie bestaat uit een aantal casussen, die van mij bestonden vooral uit 'omgaan met paniek'. De eerste 2 casussen waren algemeen, hier had ik persoonlijk niet zoveel aan en deze vond ik ook erg saai. Hier werd meer gevraagd hoe je dacht dat deze therapie ging verlopen. Ik vond hierdoor zelf niet echt de 'drive' om door te gaan met deze therapie. 
Toen ik eenmaal bij de casussen over 'omgaan met paniek' terecht was gekomen werd het erg interessant. Hier gaan ze echt op je probleem in. Het wordt helemaal uitgepluisd. En wat ik erg fijn vond was dat er ook mensen in zo' n casus vertellen hoe ze het zelf ervaren. Je kan ook altijd terug vallen op je individuele begeleidster deze kan meekijken als je dat wilt. En kan je ook feedback geven. 

Ik heb veel geleerd van de internet therapie en daar ben ik heel blij om. 
Zelf raad ik het iedereen aan (als ze geen groepstherapie willen doen) doe dan individuele therapie met internettherapie. Dan kan je op je eigen snelheid het afwerken en daar heb ik heel veel aan gehad"  
 
3.
"Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met de therapie bij Lionarons GGZ, ik kwam hier met het doel om mijn angsten wat betreft misselijkheid en de angst om over te geven te accepteren en een manier te vinden om hier mee om te gaan. Naast de reguliere therapie stelde de behandelaar aan mij voor om aan de Act therapie te beginnen. Van te voren had ik totaal geen idee wat dit zou inhouden. Het was een therapie in groepsvorm, waarbij ik zou leren omgaan met mijn angsten. Op het eerste moment zag ik dit niet zo zitten, ik had het idee, ik moet dit zelf oplossen. En niet samen met anderen, anderzijds ben ik een echte doorzetter, en dacht ik, ik ga dit proberen.
Ik zag er erg tegen op om mijn verhaal te vertellen aan allemaal vreemde mensen.
Maar uiteindelijk heb ik er heel veel  baat bij gehad, het gaf je juist heel veel steun, ook gaf het me een gevoel van erkenning, daar was ik erg blij mee, je kon je problemen en gevoelens met andere mensen delen, terwijl iedereen daar met een andere eigen probleem zat.
 
Ik zou het iedereen willen aanraden om therapie in groepsverband te doen, je zal er echt geen spijt van krijgen, je krijgt er iets moois voor terug, en dat is meer waard! Vooral voor de rest van je leven. Ik  denk terug aan een moeilijke tijd, maar ben wel ontzettend trots dat ik dit heb gedaan, je wordt er alleen maar sterker van!"
 
4.
"Door moeilijke omstandigheden op het werk en in de privé situatie was ik in de knoei gekomen met mijzelf. Ik had steeds meer moeite met het ‘normaal’ kunnen functioneren en mijn mentale gezondheid werd steeds slechter en opeens was de accu leeg. Thuis maakte mijn gezin kennis met fikse woedeaanvallen (terwijl ik een zeer rustig persoon ben) en kon ik mijn werk mentaal niet meer aan. Ik heb toen hulp gezocht en gevonden in de groepstraining "Patronen". Vanaf de start moest ik wennen aan de verschillende personen en hun achtergrond. Ook mijn eigen mentale toestand maakte me onzeker en niet energiek. Dus de eerste trainingen waren vermoeiend en gingen over de theorie, die ik thuis op mijn eigen tempo kon nalezen in het werkboek. Ik kreeg elke keer opdrachten mee naar huis die ik moest uitwerken en die besproken werden in de groep. Iedereen heeft zich op zijn eigen manier kwetsbaar opgesteld in de groep waar ik zelf elke keer wel iets persoonlijks geleerd heb. We hadden verschillende achtergronden, maar gaande weg bleek dat de problemen en oorzaken erg met elkaar te vergelijken waren. Doordat elke keer de theorie en opdrachten uitgebreid werden besproken in de  training merkte ik dat ik mij beter ging voelen en dat ik beter inzicht kreeg in mijn eigen gedachten en gedrag. Dit inzicht is de eerste handreiking van de trainingen, het 'aha' effect ('oh werkt dat zo bij mij'). Zo ontstond bij mij steeds meer de overtuiging dat de aangereikte methoden zouden helpen om mij beter te gaan voelen. De trainingen waren een houvast voor mij en ongemerkt keek ik uit naar de volgende keer dat de groep weer bij elkaar was. De start van de training was zwaar en werd steeds makkelijker totdat de laatste trainingen zelfs gezellig werden. Er was in de groep respect, begrip en vertrouwen waardoor de training voor iedereen op zijn eigen manier heeft bijgedragen aan een sneller herstel. Ik heb het ervaren als een fijne groep en de methoden die ik geleerd heb hebben mijn mentale gezondheid positief veranderd waardoor ik beter in staat ben mij goed te blijven voelen..."
 
5.
"Ik heb Lionarons GGZ benaderd voor hulp in verband met een angststoornis. Vanuit deze individuele therapie ben ik ingestapt in de groepstherapie. De naam van de cursus is schematherapie. De cursus heeft mij inzicht gegeven in de wijze van denken. Omdat je in een groep zie je ook hoe groepsleden reageren. Dit kun je weer doortrekken naar de mensen om je heen. Het geeft je dus niet alleen inzicht in je eigen handelen en denken maar ook in dat van je omgeving. Ik ben nu in staat om bij mezelf maar ook in de naaste omgeving schema’s te herkennen. Op het moment dat je weet dat je in een schema zit, ben je ook in staat om het te veranderen. In eerste instantie samen met de groep en de trainers. In een verder gevorderd stadium ook in een privé of werksituatie. De gezonde volwassene heeft steeds meer de overhand gekregen.."